I fritidshjemmet valgte vi at etablere en videoboks, hvor børnene kunne gå ind i 2 og 2 og fortælle om positive og negative ting ved fritidshjemmet. Herudover har børnene taget fotos af deres yndlingssteder.
Det blev til 7 timers optagelse og en stribe fotos, der samlet set gav et meget præcist billede af børnenes holdninger og meninger.
Under overskriften ”det psykiske miljø”:
- Venskaber betyder rigtig meget.
- Der er for mange drillerier mellem drenge og piger.
- Er glade for drenge/pige-opdelte aktiviteter og ture.
- Meget tilfredse og taknemmelige.
- Børnene har en tydelig oplevelse af at være set.
- Rart, at der er voksne, der gider spille med børnene.
- Børnene er meget opmærksomme på de voksnes forskellige kompetencer og ved præcist, hvem de skal gå til med hvad.
- De voksne betyder rigtig, rigtig meget. –Tilknytningen er stærk og sorgen stor, når nogen rejser.
Under overskriften ”det fysiske miljø”:
- Vil gerne have større rum.
- Der er for meget larm.
- Toiletterne skal males og der skal være flere håndvaske.
Under overskriften ”det æstetiske miljø”:
- Hele huset skal males (1 barn).
- Megen ros til alle de tiltag, der er sket til forskønnelse af gangen, -”det er bare så pænt”.
På fotos er fremhævet en række yndlingssteder:
Indendørs: X-boxene, computeren, diskoteket, køkkenet + ”død-bold” i kælderen. Af de mere overraskende fotos var der depotet (dejligt at komme med på depotet for at finde ting og sager).
Udendørs: Dejlig legeplads og swimmingpool, alle legeredskaber. –Børnene er vilde med legepladsen.
Ønsker: Nye stole, spil og musik samt nye gokarts og en trampolin
Handleplan
På baggrund af ovenstående meldinger prioriteres følgende:
- Toiletterne shines op med maling o.s.v. og der gøres hyggeligt og pænt.
- Flere drenge/pige-opdelte aktiviteter og ture
- Med hensyn til drillerier arbejdes med TRIN for TRIN.
Alt i alt handler det fra voksenside om at leve op til al den ros, der er givet.