Praktik
KFUM's Institutioner modtager praktikanter. Her finder du vores praktikbeskrivelse for pædagogstuderende.
Praktikbeskrivelse for pædagoger
Beskrivelse af praktikstedet
- Antal børn: 40 børnehavebørn, 47 fritidshjemsbørn og ca 120 medlemmer i ungdomsklubben
- Alder: 3-18
- Afdelinger: 3 afdelinger fordelt på 2 (+1) børnehavestuer (+en bus), 2 fritidshjemsstuer og 1 ungdomsklubafdeling (10-18 år)
- Åbningstid: Børnehaven og fritidshjem: 6.30-17 mandag-fredag. Fritidshjemmet også fra 17-19 om tirsdagen for de ældste. Ungdomsklubben har åben tirsdag fra 19-21.30, fredag fra 19-22, lørdag fra 18-22 og søndag fra 17-21.
Institutionens formål
Jf. Dagtilbudsloven er institutionens formål at løse et pædagogisk, socialt og pasningsmæssigt
formål, hvor barnets tarv altid kommer i første række.
Formålet er mere specifik:
- at fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring.
- at forebygge negativ social arv og eksklusion.
- at sikre inklusion af børn med særlige behov, -herunder børn med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne.
- at skabe sammenhæng og kontinuitet i barnets liv.
Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelse
Zaneta Segalt (fritidshjemmet)
Sandra Gyde Pedersen og Jasmina Liovic (børnehaven)
Arbejdsmetoder
Institutionens pædagogik udspringer altid fra et anerkendende perspektiv. Personalet er tydelige og kærlige voksne, der stilladserer, hvor der er behov, og guider det enkelte barn til nærmeste udviklingszone.
Forældresamarbejdet er en stor og vigtig del i hverdagen.
Hovedparten af personalet har ICDP-uddannelsen.
Børnehaven er en del af forskningsprojektet ”Fremtidens dagtilbud”, hvorfor vi arbejder med en
stramt struktureret planlægning ud fra læreplansområderne. Heri ligger også en refleksionskultur, der sikrer, at hvert barn bliver set præcist, der hvor det er.
Ansatte
Vi har pædagoger, PGU’er og medhjælpere. I fritidshjemmet har vi tæt samarbejde med skolens lærere, fordi en del af undervisningen i 0. og 1. klasse er placeret i fritidshjemmet.
Praktikvejlederens kvalifikationer
Andre uddannelser
Vejledere: Zaneta Segalt, Jasmina Liovic og Sandra Gyde Pedersen.
Tværprofessionelt arbejder
Vi har fastlagte tværfaglige gruppemøder med deltagelse af sundhedsplejerske, familierådgiver,
talepædagog og psykolog.
Herudover samarbejdes med skoletandplejen (projekt Nordbyen børster bedre), samt deltagelse i SSP-samarbejdet og andre bydelsrelevante sammenhænge.
Et fælles aftalemål ”Overgange” mellem vuggestuer, børnehaver, fritidshjem og skole i området
sikrer samarbejdet på tværs. Også samarbejde med Den sociale døgnvagt sker jævnligt.
Særlige forhold omkring den studerendes ansættelse
Den studerende skal have en robust psyke, være nysgerrig og turde undre sig over praksis.
Arbejdsforhold
Den studerende kommer ikke til at arbejde alene
Uddannelsesplan
Praktikstedet skal jf. bekendtgørelsen §9 stk. 2 udfærdige Uddannelsesplan for de praktikperioder, praktikstedet kan modtage studerende. Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder med angivelse af
relevant litteratur, organisering af praktikvejledning og af kontakt til professionshøjskolen. Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen.
Specialiseringsmuligheder
Hvilke specialiseringsmuligheder kan praktikstedet tilbyde: Dagtilbudspædagogik og Skole- og fritidspædagogik.
Valgfagsområder
Disse emneområder kan ses i det daglige arbejde i institutionen:
- Kreative udtryksformer
- Natur og ude liv
- Sundhedsfremme og bevægelse
- Medier og digital kultur
- Kulturprojekter og kulturelt iværksætteri
- Social innovation og entreprenørskab
- Kulturmøde og interkulturalitet.