Børnemiljøvurdering

I fritidshjemmet valgte vi at etablere en videoboks, hvor børnene kunne gå ind i 2 og 2 og fortælle om positive og negative ting ved fritidshjemmet. Herudover har børnene taget fotos af deres yndlingssteder.

Det blev til 7 timers optagelse og en stribe fotos, der samlet set gav et meget præcist billede af børnenes holdninger og meninger.

Under overskriften ”det psykiske miljø”: 

  • Venskaber betyder rigtig meget
  • Der er for mange drillerier mellem drenge og piger
  • Er glade for drenge/pige-opdelte aktiviteter og ture
  • Meget tilfredse og taknemmelige.
  • Børnene har en tydelig oplevelse af at være set.
  • Rart, at der er voksne, der gider spille med børnene
  • Børnene er meget opmærksomme på de voksnes forskellige kompetencer og ved præcist, hvem de skal gå til med hvad.
  • De voksne betyder rigtig, rigtig meget. –Tilknytningen er stærk og sorgen stor, når nogen rejser.

Under overskriften ”det fysiske miljø”. 

  • Vil gerne have større rum
  • Der er for meget larm
  • Toiletterne skal males og der skal være flere håndvaske

Under overskriften ”det æstetiske miljø”:

  • Hele huset skal males (1 barn)
  • Megen ros til alle de tiltag, der er sket til forskønnelse af gangen, -”det er bare så pænt”.

På fotos er fremhævet en række yndlingssteder:

Indendørs: X-boxene, computeren, diskoteket, køkkenet + ”død-bold” i kælderen. Af de mere overraskende fotos var der depotet (dejligt at komme med på depotet for at finde ting og sager).

Udendørs: Dejlig legeplads og swimmingpool, alle legeredskaber. –Børnene er vilde med legepladsen.

Ønsker: Nye stole, spil og musik samt nye gokarts og en trampolin

Handleplan

På baggrund af ovenstående meldinger prioriteres følgende:

  • Toiletterne shines op med maling o.s.v. og der gøres hyggeligt og pænt.
  • Flere drenge/pige-opdelte aktiviteter og ture
  • Med hensyn til drillerier arbejdes med TRIN for TRIN.

Alt i alt handler det fra voksenside om at leve op til al den ros, der er givet.